* ARTIGO EN COLABORACIÓN CON RACHEL: Análise técnico do salto de pértiga con comparación entre saltadora novel e veterana, e entrevista a perteguista Raquel Peña e ao seu adestrador Rubén Arroxo




Para comezar aquí vos deixo a entrevista que lles realizamos a perteguista Raquel Peña e ao seu adestrador Rubén Arroxo, para logo estrar en profundidade no salto de pértega, a súa técnica e as diferenzas entre unha saltadora veterana e unha novel.
 
ESPERAMOS QUE VOS GUSTE!!!




HISTORIA
Esta disciplina recorda un gran número de actividades, xa sexan cretenses, celtas ou holandesas.

 
A vocación primeira deste tipo de salto parece ser a superación de obstáculos horizontais. Doutra banda, é baixo a forma de saltos de lonxitude con pértega como foron organizadas determinadas competicións a principios do século XIX. Os ingleses foron os primeiros en transformar este salto, dándolle a súa vocación vertical. Cara 1850, en efecto, organizan un “salto con pértega con impulso” no que os competidores están autorizados a subir pola pértega durante o salto. Robert Musgrove era un dos saltadores máis coñecidos. Esta forma de práctica permanecerá durante moito tempo como a única utilizada e non se prohibirá ata 1889.

Un francés, Fernand Gonder, converterase nun dos primeiros récordmen do mundo cun salto de 3,74 m en 1905. Pero moi pronto o récord cruzará o Atlántico para converterse durante longo tempo nun case-monopolio americano. Paralelamente á evolución deste récord, producirase unha mellora constante do material, a pesada pértega (máis de 10 Kg.) dotada dun cravo, alixéirase progresivamente. O bambú sucédelle e xeneralízase desde 1905. Logo aparece o cajetín de batida. A técnica de franqueo tamén sofre transformacións importantes. Ademais, é interesante constatar ata que punto están ligados técnica de salto e material utilizado.

Aínda que os primeiros saltadores superan o listón en posición de “cadeira”, moi pronto chegan a un esbozo de investimento e a unha flexión do corpo por encima do listón (o “Jack knife”).

Os saltadores de pértega máis destacados da súa época, doutra banda, foron os inventores dunha nova técnica de franqueo ou os promotores dun material mais óptimo. Así, o noruego Charles Hoff populariza o “fly away”, técnica que xa dá preferencia á velocidade horizontal e favorece, deste xeito, o paso do listón. Lentamente pero con seguridade, os atletas proseguen a súa ascensión:

4 m en 1912 (Wright. EE.UU.).
4,25 men 1925 (Hab, NorLiega).
4,5 m en 1937 (Sefton. EE.UU.)

Entón chega o amado de Cornelius Warmerdam (EE.UU.), que levará o record ata 4,77 m. en 1942. O ano 1950 ve a aparición das pértegas metálicas (aleación cobre-aluminio), que xa ofrecen certa flexibilidade. Coa axuda de tales artefactos Bob Richards farase con dous títulos olímpicos (Helsinki e Melbourne). O último recordman do mundo antes da aparición da fibra de vidro é o americano Don Bragg, que alcanza 4,80 m en 1960.

E chega a “revolución”! Os adeptos ás pértegas flexibles baten e rebaten o récord, que pasa a 5 m en 1963 (Sternberg, EE.UU.), logo a 5,20 m en 1964 (Pennel. EE.UU.). 5,36 m en 1967 (Seagren, EE.UU.), etc. Grandes saltadores de pértega europeos aparecen entón: o sueco lsaksson, o francés dEncausse e o alemán do este Nordwig.

Actualmente hai tantos saltadores de calidade que resultaría pesado citar a todos os que lograron o récord nestes últimos anos. O record do mundo é actualmente de 6,13 m (Bubka, URSS).

ZONA DE SALTO E MATERIAIS

A zona de salto con pértega componse do corredor para efectuar a carreira de impulso, do cajetín para aloxar a extremidade da pértega, de dous saltómetros con listón e da zona de caída do atleta



  • O CORREDOR

A lonxitude do corredor pode ser ilimitada, non debendo ser menor de 40 metros e sempre que sexa posible de 45 m. O corredor deberá ter unha anchura de 1,22 m. A zona de caídas terá unhas dimensións mínimas de 5 m de lonxitude por 5 m de anchura, máis as pezas de protección dianteiras. En Campionatos do Mundo, Xogos Olímpicos, Copas do Mundo, Campionatos de Área, de Zona Xeográfica ó de Grupo e en Competicións Internacionais, as dimensións mínimas serán de 6 m de lonxitude por 6 m de anchura máis as pezas de protección dianteiras.


  • O CAJETÍN

O cajetín é o recipiente construído a base dun material ríxido apropiado e destinado a aloxar a extremidade da pértega que o saltador ten que introducir para que lle sirva de apoio no desenvolvemento do salto. O cajetín colocarase de modo que, as arestas superiores das súas distintas caras enrasen coa superficie do pavimento, permanecendo entón a concavidade enterrada. O cajetín deberá medir 1000 mm de lonxitude polo interior do seu fondo e 600 mm de anchura na parte anterior, a cal irá diminuíndo no fondo ata chegar a 150 mm de ancho na parte inferior do tope. A lonxitude do cajetín a nivel da pista e a altura do tope dependerá do ángulo formado entre este e a base, que deberá ser de 105 grados. O fondo do cajetín estará inclinado dende o nivel da pista ata o punto no que se une ao tope, onde terá unha profundidade de 200 mm medida verticalmente dende a superficie do pavimento. O cajetín estará construído de tal forma que os seus costados se inclinen cara a fóra ata o tope, formando un ángulo coa base de 120 grados aproximadamente.



Se o cajetín é de madeira, o fondo irá forrado dunha chapa de metal de 2,5 mm de groso, nunha lonxitude de 800 mm desde a parte anterior do mesmo.



O cajetín pode ter un ou máis orificios de desaugue nas esquinas da base e unha tubería de drenaxe. Cando non se estea utilizando colocarase sobre o cajetín unha tapa cuxa superficie sexa do mesmo material que o pavimento do corredor.





  • OS SALTOMETROS


Os saltómetros son os postes verticais que sosteñen a barra transversal ou listón. A súa  constitución así como a forma e dimensións da súa sección transversal non están reglamentados, unicamente se estipula que o saltómetro ten que ser ríxido. O saltómetro dispoñerá dunha base que asegure a súa posición vertical; a fixación ao chan poderá ser mediante un tubo de anclaxe con tapa, da profundidade de empotramento que proporcione a rixidez adecuada ao saltómetro ou ben será a través de varios puntos perimetrais que fixen unha base corrediza. O saltómetro terá un percorrido en dirección paralela ao corredor, de forma que o listón poida ser desprazado 80 cm. no sentido da zona de caída, dende o plano vertical do bordo interno da parte superior do cajetín (liña cero). Isto pódese materializar desprazando os saltómetros sobre raíles ou utilizando saltómetros fixos con soportes graduables horizontalmente.


A base dos saltómetros deberá estar cuberta dun material almohadillado que protexa aos atletas e ás pértegas nas caídas.

  • BARRA TRANSVERSAL OU LISTÓN
A barra transversal é o listón que, colocado sensiblemente horizontal, indica a altura a franquear polo saltador. Será de fibra de vidro ou outro material apropiado, pero non de metal. A súa sección transversal será circular excepto nos extremos. A barra terá unha lonxitude comprendida entre 4,48 m e 4,52 m e unha masa máxima de 2,25 Kg.

O diámetro da barra circular será de 30 mm As extremidades da barra circular estarán construídas de modo que presenten unha superficie plana a fin de poder colocala sobre os soportes dos saltómetros.
Esta superficie plana non pode estar mais alta que o centro da sección transversal vertical do listón.
As partes do listón que se apoian sobre os soportes deberán ser lisas. Non poden estar cubertas con goma ou outro material que teña efecto de aumentar a adherencia entre as superficies.

  • SOPORTES
O listón apoiarase sobre uns tacos cos seus soportes solidariamente unidos aos saltómetros, fabricados por un sistema a determinar.

Os tacos dos soportes deberán ser circulares de non máis de 13 mm de diámetro en toda a súa lonxitude, non sobresairán mais de 55 mm dos elementos de apoio e estes elevaranse 35 - 40 mm por encima dos tacos. Cada un dos soportes quedará colocado de tal modo, que a barra se asentará sobre estes soportes para que si un concursante ou a súa pértega a toca caia facilmente a terra en dirección á zona de caídas.

Os tacos non poden estar cubertos con goma ou con calquera outro material que teña o efecto de aumentar a adherencia entre eles e a superficie do listón, nin poden ter ningunha clase de peiraos.

  • ZONA DE CAIDAS
A zona para as caídas do saltador deberá ser un rectángulo dunha lonxitude mínima de 5 m por unha anchura mínima de 5 m. 

A zona de caídas estará cuberta por unha colchoneta ou varias, dun material resistente ás condicións climatolóxicas, á acción dos cravos do atleta e de características elásticas, a súa altura será como mínimo de 60 cm. 

A colchoneta de caídas estará a 0,10 m dos saltómetros para evitar o risco de que o listón sexa desprazado ao entrar en contacto a colchoneta coa zona de caídas. Os lados da zona de caída máis próximos ao cajetín estarán colocados a unha distancia entre 0,10 e 0,15 cm. do mesmo e cunha inclinación cara a fóra do cajetín nun ángulo de 45º respecto da vertical.

A colchoneta de caídas estará deseñada para protexer ao atleta na caída desde unha altura de 6,50 m,
A colchoneta de caídas poderá colocarse sobre unha base ou plataforma, xeralmente de rexa de non máis de 10 cm. de altura para favorecer a ventilación, a parte situada detrás do cajetín deberá estar pechada.

  • A PERTIGA
A pértega poderá ser de calquera material ou combinación de materiais e de calquera lonxitude ou diámetro, pero a superficie básica terá que ser lisa. Poderá ir cuberta por capas de cinta adhesiva na zona de agarre e no extremo da parte inferior.






  • AS ZAPATILLAS
Reglamentariamente a suela e o tacón das zapatillas poderán ter ata un máximo de 11 cravos. Para pavimentos sintéticos a parte do cravo que sobresaia da suela ou tacón non debe exceder de 9 mm. O diámetro máximo dos cravos será de 4 mm. Noutro tipo de pavimentos a máxima lonxitude do cravo será de 25 mm e o diámetro máximo será de 4 mm.

TÉCNICA:diferenzas na técnica dunha saltadora veterana e unha novel
Para o análise da técnica usaremos dous vídeos de dúas saltadoras de pértega.  Unha é veterana actual record mundial feminino Yelena Isinbayeva , e a outra é a actual campiona cadete feminina galega, Raquel Peña.Con eles veremos as diferenzas entre unha saltadora veterana e outra novel.




Así como o programa das probas para as categorías de rapaces facilita as condicións de execución dos diferentes xestos técnicos (reduce a distancia a correr, alixéiranse os artefactos, acércanse e báixanse as vallas), nos saltos ao non modificarse as condicións de realización das probas o que se modifica é o ritmo e a execución do xesto técnico.

Por esta razón non é igual o ritmo e o xesto técnico para saltar 5 metros que para saltar 3 ou 3,5 metros. Algunhas das fases do salto redúcense moito ou case non se realizan por falta de “tempo” (duración máis curta de todo o salto) ou por falta de condición física, ou , no caso do salto con pértega, pola pequena lonxitude da pértega.

A progresión do perfeccionamento técnico debe seguir o mesmo orde que a execución das fases do salto: Non é posible aproveitar a enerxía acumulada na pértega se non se transmitiu adecuadamente esta enerxía dobrando a pértega e non se pode dobrar se non se xerou suficiente velocidade horizontal.

Entrando xa na técnica propiamente dita, dicir que todo o xesto técnico (dende que se comeza a carreira ata o contacto coa colchoneta) considérase como un movemento único. Por razóns didácticas divídese en varias fases.
 
Estas fases van estreitamente ligadas, cada unha é consecuencia da anterior e todo o movemento desenvólvese segundo un ritmo determinado.

A descrición do salto nesta análise referirase sempre a un saltado destro, e dicir, que a man superior é a dereita e a perna de batida a esquerda.

FASES DO SALTO

A.    Agarre da pértega
B.     Carreira de impulso  (carreira de impulso e transporte de pértega)
C.     Enlace carreira-batida (presentación da pértega)
D.    Cravada-batida (Cravada da pértega no cajetín e batida)
E.     Fase aérea con apoio na persiga (1º parte: penetración, péndulo e agrupamento; 2º parte: extensión e xiro)
F.      Fase aérea sen apoio (Franqueo do listón, caída e aterraxe)

 
A anterior foto correspondería a unha saltadora profesional, e agora veremos como sería o salto a nivel xeral dunha saltadora cun nivel elemental:

É moi importante que os principiantes e nenos realicen en primeiro lugar unha correcta carreira e transporte da pértega.
Unha vez dominado un bo e consolidado nivel na carreira, a posterior mellora do conxunto de xestos carreira de impulso-presentación da persiga –cravada-batida e a continuación penetración-péndulo permitirá coller máis agarre e realizar progresivamente unha maior penetración. 
Ata que un principiante comece a dobrar a pértega saltará cunha pértega ríxida. Con ela deberá realizar todo o conxunto de xestos técnicos de carreira de impulso-presentación da pértiga-cravada-batica-penetración-péndulo.
O modelo de salto con pértega ríxida é igual ao modelo de salto dobrando a pértega. Que o principiante aprenda rapidamente a dobrar a pértega sen dominar os xestos correctos de cravada-batida-penetración-péndulo coa pértega ríxida conleva a non realizalos correctamente, xa que se tende a bater moi pouco, mover menos aínda a pértega e basear o salto en dobrar a pértega de forma activa (meténdose) ou pasiva (debido ao choque contra o cajetín) e deixarse levar por ela.
E con unha maior flexión da pértega haberá máis tempo para realizar un péndulo máis longo e reducir o tempo de agrupamento.
Unha vez dominadas as fases anteriores, os atletas de niveis máis avanzados poderán mellorar e dominar as fases de extensión e franqueo do listón.


Nivel de execución básico con agarre menor

Nivel de execución básico con agarre maior.

Ben, agora pasaremos a analizar detalladamente cada fase da técnica e a comparar as dúas saltadoras. Unha delas está en un nivel profesional, cunha técnica brillante e a outra está nun nivel de execución básico.
A. AGARRE DA PÉRTIGA
A pértega cóllese polo lado dereito do corpo, polo extremo superior con ambas mans. Estas colócanse de forma natural: os polgares están detrás.
Débese agarrar a pértega con toda a man. Pero si a mobilidade do pulso non o permite suxeitase cos dedos polgar e índice.
A distancia entre as mans varía segundo as características antropométricas de cada persoa: anchura de ombros, lonxitude de brazos, flexibilidade de pulsos e ombros, etc. O mellor criterio é a comodidade para baixar a pértega correctamente durante a carreira e para poder levantar a pértega o máis alto posible durante a batida.
A distancia para un saltador adulto é de 40 a 60 cm. Aproximadamente. A norma máis correcta para elixir esta separación entre as mans é unha distancia igual ou maior que a anchura dos ombros.
As mans máis separadas facilitan a comodidade do transporte pero dificultan o resto das fases do salto. Ao comezo, o aprendizaxe coa pértega ríxida é mellor unha separación algo máis pequena.
Este agarre non debe variar case nada a posición normal e natural dos brazos durante a carreira sen pértega: os dous brazos flexionados polos cóbados e o seu percorrido sempre cerca do corpo, levando a man por diante ata a altura dos ombros e por detrás ata a cadeira.


B. CARREIRA DE IMPULSO
O obxectivo da carreira e desenvolver ao máximo a velocidade posibles.
A altura do salto depende en grande medida da velocidade e a precisión da carreira.
A carreira coa pértega longa nas mans dificulta a realización dunha correcta técnica de carreira polo tanto o desenvolver a máxima velocidade. Ademais o saltador ten que gastar parte da enerxía na presentación e colocación da pértega no punto de apoio (o cajetín). A forza cara adiante que exerce unha pértega colocada horizontalmente e sostida por un extremo é entre 15 e 25 kg aproximadamente.
Ao igual que nos outros saltos o comezo da carreira pode facerse dende parado ou con pasos previos andando ou trotando. Para os novos convén a saída dende parado para conseguir unha maior precisión.
A lonxitude de carreira está en función da distancia na cal o atleta pode alcanzar a súa máxima velocidade.
Un atleta sénior soe realizar unha carreira entre 18 e 22 apoios a que corresponde unha lonxitude entre 40 e 45 metros. E entre 14 e 18 apoios para as mulleres.
No caso de Isinbayeva realiza 15 apoios máis a batida.
Os novos e principiantes utilizan carreiras máis curtas: entre 8-10 e 14-16 apoios.
No caso de Raquel Peña realiza 9 apoios máis a batida.
Durante toda a carreira a pértega sempre ten que ir colocada diante, pero moi cerca, do saltador. A punta da pértega debe ir baixándose de forma continuada durante toda a carreira. Baixase coa acción da man e brazo dereitos, non da man esquerda. A man esquerda mantén o equilibrio da pértega co cóbado dese brazo sempre baixo, por debaixo da pértega (como en posición normal de carreira), para o que é importante a posición do pulso esquerdo, xirando cara arriba a man.
A carreira ten que ser progresiva e harmoniosa, cunha zancada ampla e uniforme durante toda ela. Ao principio da carreira aumenta a amplitude da zancada e ao final aumenta a súa frecuencia.
O tronco do pertiguista débese manter vertical e con gran elevación de xeonllos para contrarrestar a forza cara adiante e cara abaixo que exerce a pértega.
Na parte final da carreira a pértega leva unha posición horizontal polo que aumenta a presión sobre o atleta tirando del cara adiante. Esta presión débese contrarrestar elevando as cadeiras e os xeonllos e aumentando a frecuencia da zancada.
Dous pasos antes da batida comeza a acción de adiantamento e elevación do extremo da pértega. 
Pero antes é necesario coñecer como se transporta a pértega.
·         TRANSPORTE DA PÉRTIGA
Podemos distinguir entre a posición de partida e a posición de carreira.
 Posición de partida

Actualmente comézase coa pértega practicamente vertical. O brazo dereito flexionado, pegado ao corpo coa man tocando lixeiramente a cadeira dereita.
O brazo esquerdo flexionado coa man a altura do peito esquerdo, a uns 10 centímetros de el.
Esta posición é cómoda, a pértega non exerce presión cara adiante e permite bastante liberdade para comezar a carreira sempre igual.
O comezo da carreira débese realizar adiantando e deixando caer un pouco a punta da pértega: provocando un pequeno desequilibrio.
Os atletas novos ao utilizar carreiras curtas teñen dificultade para baixar a pértega dende a vertical ata a posición de cravada en un espazo tan reducido polo que se modifica a posición da pértega ao comezar a carreira.
-Deben baixar o extremo da pértega durante o primeiro paso dende a vertical ata que a punta estea algo por riba da estatura do atleta.
-Deben comezar a carreira xa coa punta da pértega elevada algo por riba da cabeza do atleta.
No caso de Raquel non se aprecian diferenzas moi notables con respecto a Isinbayeva, e malia que o número de apoios da carreira é menor comeza coa pértega case vertical e non se aprecia que a baixe no primeiro paso.


Posición de carreira

Os brazos están flexionados cos cóbados cerca do corpo, como na carreira libre.
A man dereita (a superior) é a man máis atrasada, palma cara arriba, o dedo polgar apunta cara abaixo e os demais cara arriba, está ou lado da cadeira sen sobrepasala cara atrás. 
A man esquerda colle a pértega co polgar cara arriba e a palma cara abaixo, diante do peito, non moi afastado del.
Hai que transportar a pértega de forma cómoda pero firme, por elo a pértega ten que descansar sobre o dedo polgar da man esquerda e sobre a palma da man dereita. O pulso esquerdo debe xirar a man cara arriba.
Durante a carreira hai que levar a pértega con soltura permitindo os movementos rítmicos dos ombros e os brazos (cóbado e pulsos) propios da carreira, pero evitando esaxerados movementos laterais ou de adiante atrás e viceversa.


A diferenza máis notable na carreira é a inclinación do tronco, levando Raquel o tronco máis inclinado cara adiante que Isinbayeva.
C. PRESENTACIÓN DA PÉRTIGA
O obxectivo é preparar a batida elevando o extremo da pértega o máis alto posible por diante do saltador sen perder velocidade ou aumentándoa.
Esta fase é clave para o éxito do salto.
Normalmente realízase nos dous últimos pasos da carreira, ou o que é o mesmo, durante os tres últimos apoios dos pes no chan.
É importante que o movemento de elevación do extremo da pértega se realice continuamente, sen paradas tanto de pernas como de brazos.
A man esquerda non debe baixar da posición que ten ata este momento durante a carreira; so se debe mover cara arriba e adiante.
Raquel aínda non realiza a presentación da pértega nos dous últimos pasos, se non que apoia a pértega antes e arrástraa a altura do peito ata chegar ao cajetín onde eleva os dous brazos e realiza a cravada e a batida.
Antepenúltimo apoio: Perna esquerda.
A pértega está case horizontal, ao comezarse a elevar a man dereita baixando a punta da pértega. Este é o momento no que a man dereita está máis atrás, sobrepasando algo a cadeira, para compensar a presión da pértega cara diante e permitir un mellor movemento da pértega cara adiante e arriba.
Durante o paso ao apoio do pe dereito (fase aérea desta zancada) a man dereita, coordinada co muslo dereito, segue elevando o extremo da pértega por diante do corpo mentres o brazo esquerdo, mantense na súa posición ou se eleva acompañando a acción do brazo dereito. 
Penúltimo apoio: Perna dereita 
A man dereita está diante da cara e cerca da mesmo e a punta da pértega vaise baixando dirixíndoa cara o cajetín. Realízase un impulso activo para levar ao saltador a batida.
Durante o paso ata o apoio a perna esquerda (a batida) séguese elevando continuamente e sen paradas, o extremo da pértega por riba e diante do corpo estendendo os dous brazos. Ao final deste paso a punta da pértega empeza a esvarar polo cajetín.


D. CRAVADA DA PÉRTIGA NO CAJETÍN E BATIDA
O obxectivo e xerar un gran impulso vertical e colocar o corpo nunha posición adecuada, mediante o aumento ao máximo do ángulo da pértega co chan e a transmisión da enerxía adquirida durante a carreira co fin de MOVER E ACELERAR todo o posible a pértega CARA A VERTICAL.
O último apoio: A BATIDA desenvolvese dende que o pe esquerdo toca o chan ata que despega completamente del.
O punto de batida máis correcto (no cal está a man superior o máis alta posible) é xusto debaixo da man superior do pertiguista. A posición da pértega debe estar no EIXE CENTRAL, encima da cabeza para exercer unha forza máis efectiva na pértega para movela e acelerala cara a vertical. Os atletas con gran capacidade de salto poden ter o lugar de batida algo máis atrasado: ata medio pe máis atrás. Non obstante é máis habitual que os atletas fagan batidas por diante da vertical.
Durante a batida búscase facer unha transmisión suave do peso do corpo a pértega.Por elo a punta da pértega non ten que tocar o fondo do cajetín ata que non empeza a fase activa da batida, é dicir, cando o corpo estirado do saltador pasa a vertical do pe de batida. E para non perder enerxía o saltador debe ter unha actitude muscular de rixidez e solidez, pero sen esperar o choque da pértega no cajetín. Este choque sempre existe e supón un freo, pero o que hai que tentar é que sexa o menor posible.
Para elo, a man dereita durante a batida non debe de deixar de moverse arriba e adiante, o igual que o brazo esquerdo. E como se o atleta intentara impulsar a pértega coas dúas mans cara adiante para poñela en vertical. E so se pode realizar esta impulsión mentres o atleta está apoiado no chan.
É importante que nesta acción a man e o pulso esquerdo estean ben colocados para poder exercer unha boa presión na pértega.
O xeonllo dereito tamén axuda neste movemento dirixíndoa cara arriba.



No caso da batida de Raquel, vemos que non ten a mesma forza que Isinbayeva para bloquear o brazo esquerdo, pero polo xeral, a técnica de batida é a correcta.
E. FASE AÉREA CON APOIO NA PÉRTIGA 
Podemos distinguir dúas partes: 1º, dende que o pe de batida se despega do chan ata a máxima flexión da pértega (mentres a pértega se dobra) e 2º, dende enta máxima flexión ata que se solta a pértega (mentres a pértega se endereita).
Esta fase é diferente se a pértega non se flexiona ou se flexiona moi pouco, como sucede cos principiantes. 
A fase é moito máis curta pois non chegar a subir os pes máis que ata a altura da cabeza. Practicamente non poden facer penetración e no péndulo da perna de batida diríxemo co xeonllo, dobrando a perna.
1º parte:
PENETRACIÓN

O atleta, grazas ao impulso orixinado pola batida, encóntrase colgado da súa man dereita, avanzando co seu corpo cara a pértega que comeza a dobrarse.
A man e o brazo esquerdo tamén deben seguir presionando e levantando activamente a pértega cara arriba para permitir a penetración sen obstáculos pero non debe empurrar contra a pértega solo para tentar dobrala, co que so logrará bloquear o tronco e dificultar a elevación da cadeira e as pernas, se non para seguir movéndoa.
O tronco do atleta, seguindo o brazo esquerdo, adiántase a man dereita e ao pe de batida; o atleta penetra cara a pértega CO PEITO e non ca cadeira. Esta acción produce un estiramento de toda a musculatura do corpo do saltador tensándoa e acumulando unha enerxía moi útil para el posterior movemento de inversión.





Vemos, no caso de Raquel, que a pértega flexiona moito menos, e que a penetración é menos pronunciada. Tamén podemos apreciar como ademais do peito, tamén leva un chisco a cadeira cara adiante.
PÉNDULO

A partir da posición anterior o obxectivo e colocar a cadeira e as pernas por riba do nivel da cabeza cando a pértega alcanza a súa máxima flexión.
Aproveitando o sobre-estiramento de toda a musculatura da parte dianteira o corpo provocada pola penetración o saltador intenta balancearse cara adiante. Isto conséguese mediante dúas accións consecutivas:
1º Con un movemento das pernas, principalmente da perna de batida, cara diante. A perna libre permanece dobrada polo xeonllo mantendo a súa posición de batida. O corpo e a perna de batida realizan este movemento o máis estirados posible: o percorrido máis longo posible.
2º Cunha acción dos ombros cara atrás axudada polo empurre dos brazos estirados cara a diante, mantendo sempre os ombros o máis lonxe posible da pértega.
 
Durante toda esta fase a cabeza mantense nunha posición natural, en continuación coa columna.


O Péndulo de Raquel, malia que é máis curto que o de Isinbayeva, e a pértega volve rapidamente a vertical, esta realizado cunha técnica correcta. A perna de batida vai estirada en todo momento, ao contrario de como iria a de unha persoa con menos experiencia que Raquel.
AGRUPAMENTO

Ao levar a pértega a súa máxima flexión o atleta, o cal conseguiu seguir subindo a cadeira e os per a vez que baixou os ombros, flexionou o corpo pola cadeira e polos xeonllos (agrupouse) para xirar máis rapidamente para poñerse vertical. Neste momento de máxima flexión da pértega as costas están máis ou menos paralelas ao chan mentres os brazos seguen estirados.
O atleta debe seguir realizando a acción de mover a pértega cos ombros cara atrás e abaixo e o empurre dos brazos estirados cara adiante e abaixo, mantendo os ombros o máis lonxe posible da pértega.




Como a pértega xa estaba volvendo a vertical durante o péndulo, agora, no agrupamento a pértega dobra cara o sentido contrario, o que provoca que Raque non teña un bo impulso para realizar a posterior extensión.
Cando a Pértega de Raquel dobre máis conseguirá que o seu agrupamento teña máis eficacia.
A perna de batida de Raquel, nesta fase, está máis dobrada que a de Isinbayeva.
2º parte:
EXTENSIÓN E XIRO

O obxectivo e colocar o corpo na mellor posición para aproveitar toda a enerxía posible da pértega ao desdobrarse e ser empurrado por ela cara arriba.
Seguindo o movemento do corpo estírase (EXTENSIÖN) moi cerca da pértega antes de que esta se enderezase de todo, estirando a cadeira e as pernas mentres os ombros continúan baixando ata colocar o corpo reto boca abaixo. A cabeza segue sendo a prolongación natural da columna vertebral.
O brazo dereito chega aínda completamente estirado a esta posición e mentres a pértega este flexionada o brazo esquerdo presionará contra a pértega tentando manter os ombros lonxe dela.


Raquel, debido a unha falta de impulso, xa que a pértega non dobra, e tamén debido a que aínda non ten a suficiente forza, en vez de estenderse cara arriba o que fai e subir o corpo todo o que pode ata ver que logra superar o listón e lanza as pernas estendidas cara adiante.
O XIRO do corpo o redor da pértega comeza cando se está chegando a extensión total do brazo esquerdo mediante a acción de tracción dos dous brazos cara abaixo, tentando que a cadeira se manteña cerca da pértega ou en prolongación vertical por riba dela. Hai que tentar realizar o xiro o máis tarde posible.
Unha vez que o brazo esquerdo se estirou de todo e se solta empurrando a pértega, prodúcese o empurrón do brazo dereito / que xa está flexionado) dende o ombro dereito –este movemento debe producir o xiro- mentres se dirixen as pernas estiradas por riba do listón.





O xiro, Raquel dáo a vez que franquea o listón, debido ao acurtamento das diferentes fases.
F. FRANQUEO DO LISTÓN, CAÍDA E ATERRAXE
O obxectivo e salvar o listón aproveitando a inercia dada pola pértega e o empurre dos brazos.
O atleta tenta envolver o listón perpendicularmente a el: flexionase pola cintura, mete o peito e mantén a cabeza baixa.
Cando o peito está enriba do listón o atleta endereitase e lanza os brazos cara arriba. Esta acción debe ser rápida pero non brusca e descontrolada co fin de non golpear o listón co peito e cos brazos.


Como xa dixemos antes, Raquel xira mentres franquea o listón, e o igual que Isinbayeva cando o listón queda a altura do peito, Raque estende os brazos, pero non se produce un envolvemento do listón.
A ATERRAXE realízase sobre as costas debido a acción de rotación que se creou durante o paso do listón.



A aterraxe de Raquel prodúcese sobre os pes, como consecuencia da falta de envolvemento na fase anterior.
BIBLIOGRAFÍA
  •           Consello superior de deportes do Ministerio de Educación, cultura de deporte do Goberno de España.
  •        Campos Granell, José, Gallach Lazcorreta. LAS TÉCNICAS DE ATLETISMO. Manual práctico de enseñanza. Editorial Paidotribo
  •            Ángel Sainz. SALTO CON PÉRTIGA. Madrid, Abril 2013
  •          Vídeo do salto de Raquel: http://www.youtube.com/watch?v=mfVt4aBRsl4&feature=youtu.be






·       

Ningún comentario:

Publicar un comentario